5/27/2014

Doom dzisiaj - odkrywamy króla gier FPS na nowo


Cholera... jak ja bardzo uwielbiam Dooma, a dzięki modowi "Brutal Doom" pokochałem go jeszcze bardziej, zacząłem odwiedzać strony poświęcone dalszemu modowaniu tego dzieła jak i tworzeniu kolejnych map i po prostu nie mogę uwierzyć w to, że ta gra nadal się rozwija - i do tego fani potrafią stworzyć naprawdę szalone rzeczy!

Doom przez wielu jest uważany za szczyt formy staroszkolnych gier FPS. Jasne, trzeba tutaj docenić Wolfensteina 3D, ale ten był bardziej podstawą do tego, co ID Software miało wydać później. Klaustrofobiczne korytarze zamieniły się w wielkie, otwarte kosmiczne stacje a ilość broni jak i przeciwników zwiększyła się drastycznie.

Ale przejdźmy do konkretów - czy warto dzisiaj zawracać sobie głowę Doomem? Tak! I wcale nie musisz "polepszać" sobie gry modem Brutal Doom, ponieważ z oryginału nadal można wycisnąć coś imponującego.

Masz wolny weekend i trochę cierpliwości? No to zachęcam do zabawy. Poniżej przedstawiam krótki wpis o tym, jak dzisiaj dobrze bawić się z Doomem. Ale najpierw chciałbym o czymś poinformować: nie jestem hardkorowym fanem Dooma ani jego absolutnym znawcą. Sceną jak i "fandomem" zacząłem się interesować nie tak dawno, więc niektóre informacje tutaj mogą być niepełne lub niedokładne, jeśli coś takiego zauważysz - koniecznie napisz!


CZĘŚĆ PIERWSZA
Wstęp i przygotowania


Czego potrzebuję?

Gra: Najpierw potrzebujesz grę... derp. A dokładniej mówiąc: Doom 2: Hell on Earth i Ultimate Doom. Chociaż wystarczy zazwyczaj druga część, ponieważ na nią wychodzi dzisiaj najwięcej map i modów, ale zdarzają się wyjątki.

Program: By odpalić Dooma na dzisiejszych komputerach i nie mieć myśli samobójczych, potrzebujesz właściwych programów. Jest ich dużo ale ja głównie korzystam z trzech:

Zandronum - idealnie obsługuje mod Brutal Doom i niektóre mody/mapy, bardzo łatwy w obsłudze.

Skulltag - jeśli chcesz grać w 80% map dostępnych w sieci, to jest to najlepszy wybór. Skulltag odpali niemal każdą mapę i jest bardzo wygodny, nie trzeba się bawić we wrzucanie plików do folderu "skins". Jeśli mamy jakiś plik w formacie .wad lub .pk3, to wystarczy kliknąć na niego dwukrotnie i... gramy.

zdoom - wg. mnie trochę bardziej prymitywny i (dzisiaj) mniej popularny, ale niektóre mapy działają tylko na nim. Musimy wrzucić program do naszego folderu z grą by zadziałał. Niestety, jeśli chcemy uruchomić moda lub inna mapę, to musimy wszystko wrzucić do folderu "skins".

Programy można ściągnąć z wielu miejsc, po prostu wpisz nazwę do Google i gotowe.

Źródło: Oczywiście nowe materiały do gry nie przychodzą znikąd! Ja ściągam nowe WADy (czyli pliki zawierające mapy lub mody) ze serwera Doomworld. Wybór jest naprawdę imponujący, ale korzystanie z serwisu nie jest zbyt wygodne. Jeśli nie wiesz gdzie szukać, to kliknij na przycisk "Top Rated" w prawym, górnym rogu.

Wiedza: No dobra, trafiłeś na opisy map, komentarze, recenzje... ale co te za przeproszeniem pryszczate nerdy wygadują? Spokojnie, zaraz wszystko wytłumaczę. Fani gry jak i twórcy map posługują się swoim własnych slangiem jak i terminami (tak jak w większości popularnych gier). Tutaj przedstawię najważniejsze.

Słowniczek

1x1 box - tytuł prawdopodobnie najgorszej mapy w historii Dooma. Składa się jedynie z pokoju o średnicy jakiegoś 1 piksela. Chcesz ją widzieć w akcji? Tutaj masz filmik.

Cybie - potulne określenie na Cyberdemona, najbardziej przerażającego przeciwnika w grze.

Doomguy - tak jest nazywany główny bohater gry.

Every map can be beaten pistol start - mapy w tym WADzie potrafią być ukończone uczciwie, nawet jeśli gracz zaczyna z samym pistoletem w każdej.

Ghoul's Forest - dość ekstremalna horror-mapa, gdzie gracz musi się zmierzyć z groźnym potworem w gęstym i mrocznym lesie. Powstało też wiele innych map robionych w tym stylu.

HOM - efekt który powstaje, jeśli twórca mapy źle postawi teksturę na ścianie... lub nie dał jej w ogóle. Wtedy dzieje się coś, co można porównać do wzięcia dożylnie skrzyni LSD.

Infighting - sytuacja, w której potwory ignorują gracza i zamiast tego zabijają się nawzajem. Dochodzi czasem do tego, gdy jeden potwór niechcący uderzy/strzeli w drugiego. Prowokowanie infightów to dobra taktyka na najcięższych mapach.

Jokewad - czyli WAD który jest parodią Dooma lub czegoś innego. Zawiera sporo żartów i śmiesznych scen. Jednym z najlepszych jokewadów jest megawad "The Community is Falling!", który naśmiewa się z upadku fanów jak i forów o Doom (ze względu na kłótnie pomiędzy mapperami).

Mapper - twórca map.

Megawad - WAD zawierający wiele map (zazwyczaj 10+). Mówiąc prościej: kampania.

Terry Trap - znajduje się w każdym terrywadzie. Jest to pułapka dla graczy. Działa ona zazwyczaj następująco: mapa, którą ściągnąłeś, wygląda świetnie i nie potrafisz przestać grać, nagle otwierasz jakieś drzwi i zostajesz teleportowany do pokoju, gdzie zostajesz zgwałcony (tak!) z głośników wybuchają obleśne dźwięki a w najgorszym przypadku - WAD kompletnie rozwala twoją grę, modyfikując pliki konfiguracyjne.

Terry - "legendarny" mapper Dooma. Znany z zapoczątkowania mody na robienie terrywadów. Niemal wszystkie jego mapy zawierają żarty o gwałtach, seksie analnym, gwałtach i jeszcze więcej gwałtów. A... i dużo krzyków.

Terry minion - użytkownik "wyznający" Terry'ego. Robi mapy w jego stylu.

Terrywad - mapa zrobiona w stylu mappera Terry'ego. Zawiera tzw. "Terry Trap". Unikać!

WAD - czyli "Where All Data is". Jest to plik do gry Doom, który może zawierać nowe mapy, bronie, modyfikacje, muzykę itd.


Co jeszcze powinienem wiedzieć?: W tym roku, większość Terrywadów zostało skasowanych z serwera Doomworld, więc szansa na bycie zgwałconym i stracenie słuchu znacznie spadła. Jeśli jesteś masochistą, to nadal możesz je ściągać z tego folderu.

Jeśli masz problem z uruchomieniem jakiejś mapy, to wypróbuj każdy program. Jeśli korzystasz ze Skulltag, to kliknij dwukrotnie w plik .wad lub .pk3 ściągnięty z sieci (powinien mieć ikonę Skulltaga).
Jeśli to nie zadziała, to wpakuj plik do folderu "skins" (upewnij się najpierw, że jest pusty!) i uruchom normalnie grę.

CZĘŚĆ DRUGA
Najpopularniejsze WADy

1) Nuts

Ogromny kanion, masa potworów a nasz bohater stoi na wysokiej skale, tak w skrócie można opisać tę mapę. Brzmi nudno? Trochę tak, ale po zobaczeniu tego screena:


Potwory są do nas obrócone tyłem, więc mamy czas zaplanować nasz kolejny ruch, zanim procesor nam eksploduje.

Stwierdzicie co innego...

Nuts.wad to eksperymentalna mapa, która potrafi zabić nawet NAPRAWDĘ potężne komputery. Niestety, mój przeznaczony do korzystanie z MS Word i internetu laptop nie był w stanie udźwignąć tego molocha (jakieś 3 klatki na sekundę...), później próbowałem uruchomić Nuts.wad razem z Brutal Doom, niestety gra skapitulowała.

Autor Nuts wydał również dwa sequele tej mapy, ale żaden z nich nie zyskał takiej popularności jak oryginał (chociaż były lepiej zaprojektowane). Polecam głównie jako ciekawostkę i benchmark. A jeśli wasze komputery również nie wyrobią, to na YT jest dużo nagrań z tej mapy.

A i jeszcze coś: mapę można uczciwie ukończyć, ale trzeba polegać na infightingu potworów. Przy ścianach są również sfery nietykalności, które warto zebrać.

Działa na: Skulltag i Zandronum
Link: http://www.doomworld...ts/m-o/nuts.zip

2) UAC Labs


Z potworów leje się więcej krwi.

UAClabs wygląda jak każdy inny, typowy WAD wykonany przez typowego mappera. Zaczynasz z pistoletem, wbijasz do bazy, zabijasz kilka pierwszych zombie i ciągniesz dalej.

Ale po jakimś czasie, wydaje ci się, że coś tutaj nie gra. Mapy mają dość ponurą atmosferę, jest masa wrogów do mordowania i... ich animacje zgonu zostały lekko zmodyfikowane - autor dodał więcej krwi.

I wtedy zaglądasz do pliku informacyjnego, widzisz w nim tekst:

"KILL 'EM AAAAALLLL!!!!!"

a później patrzysz na imię autora: Eric Harris, człowiek odpowiedzialny za jedną z największych strzelanin w historii USA, strzelaniny, która zapoczątkowała u amerykanów paranoję i za którą pociągnęły się kolejne. Jak się można domyśleć, gdy tylko "obrońcy moralności" dowiedzieli się, że Eric jest fanem Dooma, to natychmiast rozpoczęła się nagonka na gry video. UAC Labs polecam ściągnąć tylko dlatego, by poznać ważny epizod historii Doom.

Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld...ads/uaclabs.zip

3) The Sky May Be

Doug the Eagle podjął się pewnego zadania: chciał stworzyć najdziwniejszy WAD w historii Dooma. Chyba się mu udało... zresztą, nie będę się tutaj rozpisywał i powtarzał, polecam zobaczyć jego filmik, gdzie sam komentuje swoje dzieło (od 1:30).


Działa na: zdoom, potrzebuje oryginalnego Dooma 1.6+. Niestety uruchomienie tego dzisiaj nie należy do łatwych zadań...
Link: http://www.doomworld...-u/smb_v102.zip

4) UAC Military Nightmare

Istnieją doskonałe WADy
Istnieją dobre WADy
Istnieją złe wady WADy
Istnieją tragiczne WADy


Elitarny wojownik św. Mikołaja

I jeszcze istnieją WADy tak złe, tak okrutne i tak obleśne, że stają się legendą. Mowa tutaj o UAC Military Nightmare - zestawie map zrobionych przez samego Terry'ego w roku 2008. Autor mapy MÓGŁBY teleportować naszą postać do jakiegoś pokoju, gdzie tracimy kontrolę nad bohaterem i zostajemy zgwałceni, ale nie, nie jest tak łatwo, tutaj Terry postanowił nas zniszczyć doszczętnie -jesteśmy torturowani obleśnym humorem przez 18 map! Ponoć sam Bóg zapłakał, po wypuszczeniu tego dzieła do internetu.

UACMN to szaleństwo w najczystszej postaci - jesteśmy napastowani przez armię głów Johna Romero w pustych korytarzach, musimy stoczyć walkę ze świętym Mikołajem na biegunie północnym, zanim nas rozerwie swoim wielkim .... wiadomo czym. A żeby nie było nudno, WAD też atakuje niektórych członków forum doomworld.

By rozpocząć podróż, musisz po uruchomieniu gry (zaczynamy w pierwszym etapie gry Doom, czyli "Entryway") uruchomić konsolę naciskając "`" i musisz wpisać następującą komendę:

map uac01

Po chwili zostaniesz przeniesiony do pierwszej mapy UACMN... i będziesz tego żałował. WAD można przejść uczciwie, ale o wiele łatwiej jest ukończyć Dark Souls grając z zawiązaynymi oczyma i za pomocą klawiatury używanej nogami. Na starcie polecam wpisać kod "god" by dać sobie nieśmiertelność, jeśli nie wiesz gdzie iść, by zakończyć mapę, to uruchom automapę (klawisz "tab") i wklep na klawiaturze "IDDT".

A... wecie co jest najgorsze? Powstała w tym roku nawet usprawniona wersja. Jeśli poziom trudności jest dla was zbyt wysoki a humor zbyt głupi, to polecam zagrać w sequel, wykonany przez innego autora. Jest on poważną parodią (hę?) tego WADa, można go przejść uczciwie, ma voice acting, ciekawe mechaniczne rozwiązania (np. sklep, gdzie możemy kupować nowe uzbrojenie) i bardzo obszerne mapy. Sequel jest również jednym z najlepszych WADów w które grałem, jest naprawdę dobrze wykonany i jest śmieszny.

Sir Cocksuckington - sprzedawca broni

Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld...ds/uacmnnew.zip
Fanowski sequel: http://www.doomworld...wads/uacmn2.zip

5) Action Doom

Action Doom to kompletna przeróbka gry Doom. Autorem jest dość popularny mapper "Scuba Steve". AD zamienia Dooma w coś, co można w skrócie opisać jako "Contrę widzianą z pierwszej osoby". Jest licznik punktów, pociski lecą wolno, lecz zabijają natychmiast. Zamiast szarżować z rakietnicą w stronę hordy demonów, musimy podobnie jak w staroszkolnych platformówkach unikać kul i obserwować ataki wrogów.

Action Doom to niesamowicie dobrze wykonany WAD, mamy dialogi, przerywniki filmowe, nowe bronie i demony, pojazdy, grafika również stała się trochę bardziej komiksowa.

Przerywniki filmowe


Action Doom był projektem tak wielkim, że autor zadbał o niezłą reklamę i nawet o wydanie pudełkowe! 10 kopii zostało rozdanych w organizowanych przez autora konkursach.
Pomimo niemal doskonałego wykonania, AD nie każdemu może przypaść do gustu, rozgrywka drastycznie różni się od oryginalnego Dooma i trzeba po prostu nauczyć się grać od nowa.

Wydanie pudełkowe


WADa mogę polecić każdemu fanowi Contry lub innych plaformówek-strzelanek, ale ostrzegam - poziom trudności jest naprawdę wysoki, ciężko się unika kul, widząc wszystko z perspektywy pierwszej osoby.

Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld.../a-c/action.zip

6) Cold as Hell

Miotacz ognia

Akcja WADa rozgrywa się w fikcyjnej bazie militarnej na Grenlandii. WAD przerabia praktycznie całą grę, dodając nowe efekty graficzne (padający śnieg), cele misji, ręczne przeładowywanie broni i poziomy podzielone na tzw. "huby" (można przechodzić bez ekranów ładowania).

Oryginalny CaH nie zadziała na dzisiejszych programach, na szczęście autor wydał w 2008 "Cold as Hell: Special Edition" który poprawia błędy i działa na nowym zdoom.

Działa na: zdoom
Link: http://www.doomworld.../a-c/cah_se.zip

7) Batman Doom
I AM THE NIGHT!
Jak się można domyślić po tytule, w Batman Doom wcielamy się w rolę Batmana i ratujemy Gotham z rąk znanych złoczyńców. WAD zwiera 32 mapy (w tym 2 ukryte), nie tylko będziemy musieli pokonać setki bandziorów, ale stoczymy również walkę z bossami, a są następujący:
  • Killer Croc
  • Tally man
  • Penguin
  • Scarecrow
  • Two-face
  • Joker
  • Bane
Batarang


Trzeba tylko pamiętać o tym, że Bane'a trzeba pokonać używając jedynie pięści, jeśli spróbujemy użyć innej broni - przegrywamy.

Niestety, WAD ma już swoje lata i działa tylko na pierwszej części Dooma, potrzebujemy również programu Boom, próbowałem uruchomić to na innych programach, ale niestety błędy (szczególnie graficzne) uniemożliwiały grę. Na szczęście istnieje również konwersja na Doom 2.

Działa na: Boom (oryginał) lub zdoom (konwersja)
Link: http://www.doomwadst...ain/batman.html (konwersja)

8) Community Chest (1, 2 i 3)

Jak widać "dizajn" jest dobry


Projekt o którym warto wspomnieć, jeśli szukasz czegoś prostego i grywalnego. Community Chest jest zbiorem bardzo dobrze wykonanych przez fanów map, jedna "Skrzynia" zawiera około 30 plansz wykonanych typowo w stylu Dooma. Z pierwszym CC jest też związana pewna smutna historia, przed wypuszczeniem WADa w publikę, utracono kontakt z jednym z mapperów. Jak się później okazało - zmarł, o czym forum dowiedziało się dopiero po wypuszczeniu CC, wraz z jego dwoma mapami.

Działa na: Skulltag
Link:
CC1 http://www.doomworld...games/?id=12021
CC2 http://www.doomworld...games/?id=13024
CC3 http://www.doomworld...games/?id=15156

9) Ghoul's Forest

Seria WADów w których znajdujemy się w gęstym, mrocznym lesie i musimy stoczyć walkę z duchami. O tym WADzie wspomniałem już w ostatnim wpisie, ale warto jeszcze o nim przypomnieć. Projekt doczekał się dwóch sequeli. Co prawda mapy nie są może idealnie wykonane (mało detali), ale WAD nadrabia to sporą grywalnością i tym, że potrafi naprawdę przestraszyć.

Nasza broń zabija jednym strzałem... szkoda, że przeciwnik też


Autor map zawsze ostrzega, by ludzie o słabym sercu darowali sobie grę i to wcale nie są przelewki - w najmniej oczekiwanym momencie jesteśmy atakowani przez ultra-szybkiego i niezwykle głośnego potwora, który zazwyczaj zabija nas jednym ciosem.

Działa na: zdoom i prawdopodobnie Skulltag
Link:
GF 1: http://www.doomworld...games/?id=13281
GF 2: http://www.doomworld...games/?id=14623
GF 3: http://www.doomworld...games/?id=15030

10) Origwad

Na koniec pozostawiłem legendę, czyli (prawdopodobnie) pierwszy PWAD jaki wyszedł do gry Doom (chociaż fani nadal spekulują, czy to prawda). Jak wygląda? Dwa pokoje połączone ze sobą drzwiami. W pierwszym pokoju leży shotgun i chodzi zombie z tą samą bronią, drugi pokój zawiera trzy impy i dwóch barnów piekieł, broniących przełącznik, który kończy poziom.

Bezimienny pwad został wykonany ręcznie, bez żadnych edytorów. Autorem jest Jeffrey Bird z uniwersytetu James Cook.

Mapa pierwszego pwada. Piękna, prawda?

Dzięki origwad udało się zaprogramować pierwsze edytory, które ułatwiły fanom tworzenie nowych map.

Działa na: MSdos? Jeśli chcesz to odpalić na czymś nowszym, to zmień rozszerzenie "pwd" na "wad".

Bonus) Plutonia Experiment/Evilution

Evilution to kampania rozgrywająca się w grze "Final Doom".

A Plutonia Experiment to megawad dwóch autorów: Dario i Milo Casali, którzy wykonali też kilka map dla Evilution. Oba WADy budują wspólnie grę "Final Doom".

Korporacja UAC została na nowo ufundowana i może prowadzić swoje dalsze eksperymenty, tym razem poszło wszystko gładko: otworzono nowe demoniczne wrota i nauczono się, jak je zamykać. Niestety (jak zawsze) coś nie do końca wyszło i jedne wrota pozostały otwarte przez demona zwanego "Gatekeeper". Wszyscy pracownicy zostali albo zabici, albo zamienieni w zombie, pozostał tylko Doomguy, który akurat znajduje się najbliżej wrót strzeżonych przez Gatekeepera.


WAD posiada 32 mapy (z czego 2 są ukryte. Szczególnie polecam "Go 2 It" - jedna z najcięższych plansz w historii Doom).

Działa na: Zandronum
Link: nie ma, trzeba kupić Final Doom

CZĘŚĆ TRZECIA
Moje "The Best of"

Kolejność jest losowa, ciężko mi wybrać swojego ulubionego WADa, przy każdym z nich bawiłem się tak samo dobrze.

1) Doom Vacation

Jest to konwersja rozszerzenia do gry Duke Nukem pt. "Duke Caribbean: Life's a Beach".

Znudziło się ciągłe chodzenie po opętanych stacjach kosmicznych? Czas na wakacje! Jak się można domyśleć po tytule, Doom Vacation pozwala naszemu bohaterowi odpocząć na plaży w towarzystwie biuściastych panienek, gorącego słońca i... a nie, znowu demony, nieważne.


Shake it baby

WAD rozgrywa się na kilku, niezwykle wesołych mapach z nową muzyką i grafikami. Wszystkie bronie zostały zastąpione - tym razem nie strzelamy ciężką amunicją, tylko wodą! Szkoda tylko, że demony nadal atakują normalnie.

Mapy posiadają wiele sekretów w stylu starego, dobrego Duke Nukem... więc w WADa powinni grać tylko ludzie dorośli.


Looks fun! Na screenie: wodny minigun

Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld...v-z/vacav14.zip

2) Phoebe

Akcja rozgrywa się na Phoebe, jednym z księżyców Jowisza. WAD został wykonany na rosyjskim konkursie, na którym uczestnicy musieli polepszyć wygenerowaną komputerowo mapę. Autor naprawdę się postarał - baza księżycowa jest obszerna i pełna detali, do tego dochodzi jeszcze otwarta przestrzeń księżyca, która jest piękna i przerażająca zarazem. WAD zawiera również nowych wrogów - zombie-kobiety.


Zombiewomen

Niestety największym minusem jest to, że amunicji jest zdecydowanie za mało, przez większość czasu biegałem z pistoletem lub kastetami, przez co rozgrywka bardziej przypomina tutaj survival horror, a raczej: przypominałaby, gdyby przeciwników nie było aż tak dużo! Liczcie każdy wystrzelony nabój.

Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld.../p-r/phoebe.zip

3) Pleiades

Demoniczna inwazja na Phobos szaleje w najlepsze, tymczasem ty siedzisz gdzieś w kosmosie na misji i czekasz na nadejście statku Pleiades, który wreszcie ma cię zabrać do domu. Niestety, statek również padł ofiarą ataku. Twoja misja? Przejąc kontrolę nad statkiem, wrócić na układ słoneczny i skopać tyłki diabłom.


Gdzieś za horyzontem znajduje się statek, który ma nas zabrać do domu

Po prostu masywny (11 map) i pięknie wykonany WAD. Mapy są bardzo obszerne i zachęcają do eksploracji. Polecam.

Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld...-r/pleiades.zip

4) City of the Damned

W tym przepięknym WADzie zwiedzamy opustoszałe, przeklęte miasto. Mapa jest ogromna i wykorzystuje grafiki z gry Blood (tekstury, klucze, bronie i przeciwnicy). Uwielbiam Blood, więc WAD natychmiast przypadł mi do gustu. Klimat jest niesamowity i projekt otoczenia również, każda ściana i każdy kąt jest pełen detali.


Miejska biblioteka

W WADzie mamy do zwiedzenia nie tylko tytułowe, ogromne miasto pełne sekretnych przejść. Lecz również musimy przedrzeć się przez pola, lasy i katakumby. Wszystkie bronie z Doom zostały usunięte i zastąpione pięścią, widłami, rewolwerem, obrzynem, karabinem thompson i rakietnicą. Nie znajdziemy tutaj również znanych nam demonów, zamiast tego mamy przeciwników z gry Blood i kilka dodatkowych, kompletnie nowych (szkielety, duchy. O ile się nie mylę, są z Hexen lub Heretic).


Listy rzucają trochę światła na to, co się wydarzyło w mieście

Ciężko mi znaleźć jakiekolwiek wady w tym WADzie (heh, "wady w wadzie")... Wymaga on trochę cierpliwości, ponieważ jest dużo chodzenia i polowania na klucze (niektóre z nich naprawdę absurdalnie ciężko zdobyć). Ale poza tym, WAD jest obszerny, świetnie wykonany i wciąga od pierwszej sekundy. Polecam grać wieczorem i z dobrymi słuchawkami, muzyka jest naprawdę nastrojowa.

Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld...u/tcotd21me.zip

5) Unloved

Holy poop! Ten WAD jest po prostu zarąbisty!

Budzimy się w opuszczonym domu, mamy przy sobie jedynie pistolet i własne zdrowie psychiczne... ale czy aby na pewno na długo?


Koszmar się zaczyna...

Jest to horror-WAD przypominający mi trochę czwartą część Silent Hill (The Room). Jesteśmy uwięzieni w mieszkaniu i musimy znaleźć wyjście podróżując do innych światów. Jeśli dotkniemy lustra, zostajemy przeniesieni do brudnych korytarzy, gdzie horda psychopatów z piłami chce nas rozerwać. Jeśli wskoczymy do dziury w ogrodzie, trafimy do podziemnych cytadeli, strzeżonych przez dziwnych kultystów.

Przejścia pomiędzy światami są płynne, nie ma żadnych ekranów ładowania, więc czasami mamy wrażenie, jakby ściany budynku się "rozpływały" i świat wokół nas staje się (trochę bardziej) szalony.


Mój ulubiony etap: Lost Childhood. Atmosfera po prostu miażdży

Design map jest świetny, nowe grafiki są doskonale dobrane (cała masa nowych przeciwników!), muzyka jest piękna... cholera no synu, dlaczego tego jeszcze nie ściągnąłeś?

Jedyny minus: w późniejszych etapach poziom trudności potrafi być NAPRAWDĘ wysoki, więc jeśli chcesz się tylko trochę przestraszyć, zamiast frustrować, to nie wstydź się - graj na niższym poziomie trudności. Tak, jest tutaj również dużo polowania na klucze i inne części, umożliwiające dojście do kolejnych pokoi.

I jeszcze coś, przejrzyj plik readme dołączony do WADa, znajduje się tam instrukcja, jak najlepiej dostosować kontrast w grze.

Działa na: Skulltag
Link: http://www.doomworld...s-u/unloved.zip

6) Mayhem Mansion

Ład de fak? Tak mogę w skrócie opisać tego WADa. Autor wzorował się na ultra-niszowej grze "Exploding Lips". Jesteśmy przeniesieni do szalonego domostwa, gdzie grasują telewizory na nogach, helikoptery z głowami i czarodzieje. Dom zmienia się wraz z naszymi działaniami.


wat

Co prawda WAD składa się tylko z jednej mapy, lecz domostwo jest naprawdę duże i przepełnione po brzegi potworami. Po drodze napotkamy na sklepy, gdzie możemy zaopatrzyć się w amunicję i power-upy. Polecam również grać na poziomie trudności medium, poziom easy jest zbyt prosty, o czym też autor informuje w czasie gry.


Jedne z zaklęć, które możemy używać: przyzwanie eksplodujących goryli

WAD nie spodoba się wszystkim, design jest bardzo dziwny, wręcz surrealistyczny. Szkoda też, że autor nie dodał więcej walk z bossami.


Działa na: zdoom



Tak, ta lista zawiera sześć WADów, zamiast równej dziesiątki. Niektóre z moich ulubionych pojawiły się w części drugiej (np. UAC Military Nightmare), więc nie ma sensu bym się powtarzał. Dlatego przepraszam wszystkich czytelników cierpiących na OCD.

To wszystko! Dziękuję za lekturę i pamiętajcie, by zawsze najpierw zabijać Archvile'ów.

2 komentarze:

  1. Fajny temat :) Warto grać także na GZdoom zamiast Zdoom :p Co do maperów to Tormentor 667 jest absolutnym mistrzem (zrobił choćby the city of the damned 1 i 2). Warto kombinować i mieszać różne mody np. odpalając razem the city of the damned apocalypse i brutal doom'a (zaznaczasz oba i przeciągasz na np. zandronum.exe - ważne który jest "trzymany" przy przeciąganiu) będziesz grać z brońmi z brutal dooma, i częścią efektów (dużo krwii np.)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To cud, że nie przeoczyłem tego komenta. Mam straszny nawał mailu na gmailu w dziale "Społeczności", do których z nieznanych powodów trafiają powiadomienia o komentarzach na blogu.

      Yep, już trochę się poduczyłem i lepiej rozumiem, jak żonglować modami. Trochę wstyd, że nie tak dawno się dopiero dowiedziałem, że wystarczy przeciągnąć plik na starter GZdoom :-I

      Obecnie głównie testuję Demon Steele z różnymi mapami.

      Usuń