2/22/2015

Jak zacząć bezboleśnie grać w gry fabularne



Cześć,

Jeśli czytasz ten wpis, to zapewne chcesz się dowiedzieć jak rozpocząć przygodę z grami fabularnymi, zwanymi również RPG (z angielskiego Role-Playing Game).

1. Co to jest
Termin RPG może ci się kojarzyć z grami komputerowymi, na przykład Dragon Age, Mass Effect, Diablo, Pillars of Eternity, Torment, World of Warcraft, Baldurs Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights czy Drakensang. Jeżeli tak, to jesteśmy w domu!

Papierowe gry fabularne są bezpośrednimi przodkami tych komputerowych. Po prostu zanim pojawiły się zaawansowane komputery, zasady gier publikowano w formie książkowej, grafikę zastępowała wyobraźnia uczestników, a nieprzewidywalności dodawały rzuty kośćmi w odpowiedniej chwili.

Jeżeli nie, to najkrócej rzecz ujmując, zarówno papierowe jak i komputerowe gry fabularne polegają na wcielaniu się w wymyślone postacie i stawianiu czoła wyzwaniom, które staną na ich drodze.

2. Co jest potrzebne
Większość gier zawiera informację, co potrzebne jest, żeby się nimi cieszyć. Zazwyczaj niezbędne będą: grupa przyjaciół, ciche i spokojne miejsce, papier, ołówki, wielościenne kości i oczywiście podręcznik do gry albo nawet kilka.

Niektóre gry mogą również korzystać z kart, żetonów lub specjalnych plansz. Przykładem jest tutaj np. Warhammer 3ed, który zawiera kości ze specjalnymi znakami czy też Savage Worlds, który potrzebuje zwyczajnych kart do pokera.

3. Drużyna
Większość popularnych gier przeznaczona jest dla kilku osób, zazwyczaj trzech do sześciu, chociaż jest to bardzo umowna liczba, która może wzrosnąć albo zmniejszyć się, w zależności od konkretnego przypadku. Może się wydawać, że skompletowanie grupy jest czymś trudnym, ale zazwyczaj wystarczy popytać wśród znajomych interesujących się różnymi odmianami fantastyki albo poszperać na portalach społecznościowych, aby znaleźć przynajmniej kilka zainteresowanych osób.

Spróbuj popytać tutaj lub tutaj.

4. Kości
Gry fabularne zazwyczaj wymagają posiadania specjalnych wielościennych kości, pomagających zobrazować losowe sytuacje w grze. Różne gry wykorzystują najróżniejsze ilości i rozmiary kości. Zazwyczaj wystarczy jeden komplet na drużynę, ale dużo wygodniej jest, kiedy każdy posiada własny zestaw.

Wielościenne kości można dosyć tanio kupić w sklepach internetowych, albo zastąpić aplikacją na smartfonie. Niektórzy lubią też samemu wytwarzać własne.

Przykładowy zestaw kości: tutaj.

5. Podręczniki
Doświadczeni gracze często twierdzą, że podręczniki nie są im potrzebne. I rzeczywiście tak się zdarza. Stary wyjadacz może znać zasady praktycznie na pamięć, albo dysponować wiedzą i umiejętnościami wystarczającymi do skutecznej improwizacji. Na początek jednak dobrze jest zakupić podręcznik, który wydaje ci się interesujący i gruntownie, najlepiej kilka razy i wspólnie ze znajomymi – go przestudiować.

Dobry, solidny podręcznik potrafi kosztować, ale jest to inwestycja na długie lata. Jeżeli jednak przerasta cię tego typu wydatek, internet pełen jest darmowych gier zarówno po polsku, jak i w wielu innych językach.

6. Gry
Zanim zdecydujesz się na zakup podręcznika i ewentualnie odpowiednich kości, porozmawiaj ze swoją drużyną i ustalcie, jaka tematyka najbardziej was interesuje. Istnieje całe mnóstwo gier, poświęconych najróżniejszym tematom. Istnieją gry lekkie, radosne i zabawne, oraz ponure, skłaniające do myślenia a nawet straszne. Bohaterami gry mogą być rycerze wojujący ze smokami, kosmiczni autostopowicze, twardziele walczący o przetrwanie w świecie po wojnie atomowej czy ktokolwiek inny. Istnieją gry o samurajach, myszach i superbohaterach, oraz całe mnóstwo gier osadzonych w uniwersach znanych z seriali, komiksów i filmów animowanych. Praktycznie każdy zdoła więc znaleźć coś dla siebie.

DARMOWE TYTUŁY


Dungeonslayers - jest to darmowa, niemiecka gra fabularna, którą przetłumaczyłem. Gracze odgrywają poszukiwaczy przygód (wojownicy, magowie, łucznicy), którzy zwiedzają niebezpieczne krainy i jeszcze gorsze podziemia. Na ostatnich stronach podręcznika znajduje się przykładowa, prosta przygoda, która wytłumaczy ci jak rozpocząć i poprowadzić jedną sesję do końca.
Pobrać grę możesz tutaj. Pamiętaj tylko, że Dungeonslayers nie ma opisanego świata gry, musisz wymyślać własne krainy, wioski oraz miasta.


Kurai Jikan - Kurai Jikan jest trochę inny od typowego podręcznika do gry fabularnej. Jest to gotowy scenariusz z opisaną przygodą, postaciami oraz światem. Kurai Jikan korzysta z mechaniki NIP'AJIN, czyli gra działa w ten sposób, że postacie możemy stworzyć w kilka minut pisząc jedynie ich historię. Gra zawiera również gotowe postacie, które mogą zostać wybrane przez początkujących graczy. Celem gry jest ochrona świętych łez bogini słońca oraz pokonanie złego demona, który splugawił wyspę.
Grę można pobrać tutaj.


Dzikuny - gra traktuje o młodych wojownikach, którzy podejmują się pierwszej przygody, która pomoże im wejść w świat dorosłych. Idealna gra dla początkujących graczy, tych bardzo młodych jak i również starszych. Do pobrania nie tylko jest krótki podręcznik podstawowy, który zawiera wszystko co potrzebne by rozpocząć grę, ale również zasady dodatkowe, które zwiększają odrobinę poziom skomplikowania.
Grę można pobrać tutaj.


Diadem - jest to przyjazna dla początkujących graczy polska gra fabularna. Nie będę się tutaj rozwodził, ponieważ wszystkiego na jej temat można dowiedzieć się tutajGra jest dostępna w formacie PDF, niełatwo jest zdobyć wersję drukowaną, lecz można porozmawiać na ten temat z autorem.
Aktualizacja 2016 - Diadem jest już darmowy!


Savage Worlds - nie jest to darmowy system, lecz możesz pobrać ze strony wydawnictwa darmową "jazdę próbną", dzięki której możesz wypróbować zasady przed kupnem podręcznika. Savage Worlds jest u nas dość popularne, lecz nie jest to kompletna gra fabularna, są to jedynie zasady, dzięki którym możesz stworzyć własne światy oraz przygody. Na szczęście w ofercie są również dodatki do tej książeczki (np. "Evernight") z gotowymi światami oraz dodatkowymi pomysłami.
Darmową jazdę próbną można pobrać tutaj.


Wiatyk - jest to polska gra dark fantasy wzorowana na staroszkolnych grach fabularnych. Posiada liczne porady dla prowadzących.
Grę można pobrać tutaj.


Fajerbol - mała, polska gra z niezwykle prostymi regułami. Potrzebujesz sześć kości sześciennych i za pomocą jednego rzutu gracz może stworzyć bohatera, jego historię oraz misję. Reszta zależy od prowadzącego.
Grę można pobrać tutaj.


Lady Blackbird - niewielka gra, która jest połączeniem scenariusza oraz mechaniki. Opowiada ona o tytułowej Lady Blackbird, która ucieka przed zaaranżowanym małżeństwem z hrabią Carlowe, by zobaczyć się ze swym ukochanym królem piratów Uriahem Flintem. Każdy z graczy wciela się w jednego z przedstawicieli załogi statku Puchacza, lub samą Lady Blackbird.
Grę można pobrać tutaj.


[digital_shades] - mała, darmowa oraz szybka gra. Autor gry, Michael C. Goran, na dwóch stronach zamieścił zasady pozwalające rozgrywać przygody w mrocznych, cyberpunkowych settingach. Można ją pobrać tutaj.


Armie Apokalipsy - nie jestem pewien, czy poleciłbym AA początkującym graczom... jest to system dość specyficzny. Armie Apokalipsy nie potrzebują żadnych kości (za wyjątkiem jednej reguły w grze - epickich starć, tam wystarczą kości k6), odgrywamy w nim aniołów, którzy toczą bitwę z siłami ciemności na ziemi. W międzyczasie, samemu będąc w ludzkiej skorupie, będziemy poruszać się wśród ludzi i poznawać ich życie.
System posiada wiele odniesień do seksu, alkoholu, narkotyków, BDSM i kilku innych, niesmacznych rzeczy, dlatego jest przeznaczony wyłącznie dla dorosłych. Z mojego doświadczenia wynika, że AA to idealny system, jeśli większość twoich graczy to kobiety. Być może dlatego, że wreszcie nie gramy spoconymi facetami biegającymi po podziemiach z mieczem?
Podręcznik można zakupić tutaj.
Aktualizacja 23.08.2016 - Autorzy gry postanowili zakończyć dalsze prace nad systemem. Mówiąc krótko - nie wyjdą już żadne suplementy. W ramach podziękowań jednak, postanowili udostępnić podręczniki absolutnie za darmo w formie PDF. Grę można pobrać z oficjalnej strony.

PŁATNE TYTUŁY


Warhammer (2 edycja) - prawdopodobnie najpopularniejsza gra fabularna w naszym kraju. Posiada niezwykle ciekawy oraz mroczny świat i proste zasady. Podręcznik do gry (tzw. "Księga Zasad") jest gruby, kolorowy i zawiera ogrom informacji - setkę profesji, umiejętności, zabójcze uzbrojenie i niezwykle interesujące (jak i niebezpieczne) czary magów. Był to mój pierwszy, prawdziwy podręcznik do RPG i nie żałuję zakupu. Sama gra ma już swoje lata (wyszła już trzecia edycja, która niestety przyjęła się... raczej negatywnie), lecz liczba fanów nadal rośnie.
Podręcznik możesz kupić tutaj.


Dark Heresy (2 edycja) - Dark Heresy to gra, która rozgrywa się w ponurym i brutalnym świecie Warhammer 40k. Gracze wcielają się w role akolitów, którzy wykonują samobójcze zadania dla inkwizycji Imperium Ludzkości. W czasie gry będziecie mogli stoczyć bitwy z krwiożerczymi xenosami oraz poznać najbardziej bluźniercze sekrety świata Warhammera.
Podręcznik to prawdziwy kolos - prawie 500 pękających od informacji stron ozdobionych przepięknymi ilustracjami oraz klimatycznymi wpisami. Dark Heresy nie jest niestety "łatwym" systemem - mechanika gry potrafi zmiażdżyć początkujących graczy oraz prowadzących, tworzenie pierwszych postaci również może zabrać naprawdę dużo czasu. Jeśli jednak jesteś fanem tego uniwersum, to bierz w ślepo.
Podręcznik możesz kupić tutaj.


Neuroshima - jest to polska gra w klimatach post-apokalipsy. Podręcznik jest napisany w jajcarskim stylu. Akcja rozgrywa się w Ameryce zdominowanej przez wyjątkowo paskudne roboty. Samo czytanie podręcznika jak i opisów ameryki jest niezwykle wciągające. Jedyny minus gry to niezwykle ciężka do opanowania mechanika, lecz nie zmienia to faktu, że gra posiada u nas ogromną liczbę fanów wydających również własne dodatki do gry.
Podręcznik możesz kupić tutaj. Można również tanio kupić na Allegro.


Afterbomb: Madness - kolejna polska gra w klimatach post-apokalipsy. Akcja nadal rozgrywa się w Ameryce, lecz w przeciwieństwie do Neuroshimy (która wyszła wcześniej), Afterbomb cechuje się o wiele większą groteską - zamiast ludźmi możemy grać dziwacznymi mutantami, podróżnikami w zbrojach hutniczych i walczymy z kosmitami, komunistami... albo zmutowanymi kosmito-komunistami. Zasady są o wiele prostsze niż te przedstawione w Neuro.
Najtaniej Afterbomba można zakupić tutaj.


Świat Apokalipsy - jeszcze jedna gra fabularna osadzona w konwencji postapokaliptycznej, ale zupełnie inna od Neuroshimy i Afterbomby. Świat Apokalipsy skupia się mocno na relacjach między postaciami oraz ich pragnieniach, celach i ambicjach w brutalnym i niebezpiecznym świecie po apokalipsie. Wszystkie zasady z których gracze będą korzystać podczas gry znajdują się na ich kartach postaci.
Podręcznik można kupić tutaj.


Świat Mroku / Kroniki Mroku - coś dla fanów naprawdę mhhhrocznych klimatów. Świat Mroku (obecnie Chronicles of Darkness, czyli Kroniki Mroku) to uniwersalna mechanika, dzięki której możemy zagrać m.in w grę Wampir: Requiem (jeśli interesują nas klimaty wampirze) czy Wilkołak: Odrzuceni (jeśli wilkołaki). Mówiąc prościej: do gry potrzebujemy dwóch podręczników - jednego z mechaniką i drugiego z konkretną grą. Na szczęście, system jest całkiem niedrogi.
Podręcznik można zakupić na następujących aukcjach: [1] [2]
W sklepie: Podstawowy podręcznik, Wampir, Wilkołak




Wolsung - coś dla fanów czasów wiktoriańskich, wysokich kapeluszy i pociągów. Wolsung jest grą w klimacie steampunk. Podręcznik jest niezwykle gruby i zasady nie są zbyt proste, lecz niemal każda sesja tej gry jest niezapomniana. Jeśli chcesz grać wynalazcą, który stworzył samolot transformujący się w magicznego golema, to trafiłeś na właściwą grę.
Obecnie podręcznik można zakupić na stronie http://fajnerpg.pl/.


Psy w winnicy - gra fabularna rozgrywająca się na Dzikim Zachodzie z mormonami w roli głównej. Zasady kładą duży nacisk na ryzyko, istotne jest to, ile jesteś w stanie poświęcić, by osiągnąć swój cel.
Zakupić grę oraz przeczytać więcej na jej temat można tutaj.


Tunnels & Trolls - dobra... zastanawiałem się, czy powinienem zaliczyć tę grę do swojej listy, ale spełnia ona wszystkie wymagania, by tutaj się znaleźć - jest po polsku, zasady są proste a cena niezwykle niska (drukowany podręcznik kosztuje 20zł!). Problem jest taki, że T&T jest jednym z najstarszych erpegów ever i jego zasady, jak można się domyślić, są paskudnie przestarzałe a podręcznik jest dosyć minimalistyczny z pozostawionymi błędami w polskiej wersji. Raczej jest to rzecz dla kolekcjonerów, niż poważny tytuł, który będziecie prowadzić przez lata ze swoimi kumplami oraz kumpelami.
Podręcznik można zakupić tutaj.
Aktualizacja 2016 - wyczerpał się nakład drukowanej wersji, pozostał jedynie PDF.


Adventurers! - to całkiem nieskomplikowany system rpg, którego zasady mieszczą się na kilku stronach. Wersja rozszerzona podręcznika to aż trzy dodatkowe settingi i materiały pomocnicze: Mroczny Camelot to świat arturiańskich mitów w krzywym zwierciadle; Gothica przenosi Was do doliny pełnej niewypowiedzianego zła, jak wampiry, wilkołaki czy demony; zaś Upadek pokaże wam jak wygląda świat po śmierci cywilizacji. Podręcznik można zakupić tutaj.


Dungeons & Dragons - oj z lochami i smokami to w naszym kraju jest skomplikowana sprawa... w sumie powstało (mniej więcej) pięć edycji tej gry. Pominę te najstarsze (i tak ich nie kupisz bez wydawania kroci na ebay) i opiszę te najpopularniejsze:
  • 3.5e - najbardziej znana edycja w polsce. Niestety, jeśli chcesz w to grać, to czeka cię ogromny wydatek (3+ podręczniki na start) i dość przestarzałe zasady. Zastanów się dobrze przed kupnem.
  • 4e - dobra gra, lecz jeśli wychowałeś się na grach komputerowych w stylu Baldurs Gate czy Icewind Dale, to możesz być srogo zawiedziony. Czwarta edycja wymaga korzystania z planszy oraz figurek, postacie posiadają setkę różnych zdolności a rozgrywka jest mocno skoncentrowana na walce. Niezbyt popularna (i niestety również lubiana) u nas edycja.
  • 5e - najnowsza odsłona Dungeons & Dragons. Podręczniki są przepięknie wydane a zasady przystępne (praktycznie jest to "polepszona" edycja 3.5e). Jest tylko jeden, drobny problem... gra jest jedynie w języku angielskim i prawdopodobnie nigdy nie pojawi się polska wersja.
Podręczniki do Dungeons & Dragons można zakupić w wielu miejscach. Zazwyczaj będziesz potrzebował podręcznika gracza, mistrza podziemi oraz księgi potworów.

Jeśli chcesz zakosztować odrobinę staroszkolnego grania, to po polsku dostępna jest gra Swords & Wizardry: WhiteBox. Jest to jeden z moich ulubionych erpegów - bazuje on na pierwszych edycjach gry Dungeons & Dragons, lecz jest znacznie uproszczony, poza tym masz wszystko, co jest potrzebne do gry - lochy, smoki i klasycznych bohaterów.

Poza tym masz dostępne jeszcze inne klony Dungeons & Dragons: Basic Fantasy, Labirynth Lord, OSRIC jak i bardziej rozszerzoną wersję Swords & Wizardry z dopiskiem Complete (którą również długo prowadziłem). Nie są one jednak dostępne po polsku.


Podręcznik można pobrać tutaj.

---

Nie będę ci mówił jak grać w gry fabularne, po prostu... przeczytaj podręcznik, który zakupiłeś. Większość z nich posiada na początku wstęp, który nie tylko wyjaśnia o co chodzi w grach fabularnych, lecz również daje przykłady typowej rozgrywki.

5. Słowniczek
Poniżej znajduje się kilka pojęć, które powinieneś znać grając w gry fabularne.

Sesja - czyli jedna rozgrywka w grę fabularną ze znajomymi. Jedna sesja (w zależności od systemu) trwa od 2-6 godzin.

MG - skrót od "Mistrz Gry". Jest to osoba, która prowadzi grę fabularną. Czyli mówi co bohaterowie widzą, co się dzieje na świecie i co się wydarzy, jeśli na kostce wypadnie określony wynik.

Prowadzący - również: Mistrz Gry.

Mechanika - czyli zasady gry. Jak działają kości, kiedy nimi rzucamy, w jaki sposób opisane są postacie itd.

System - gra, w którą gramy. Systemem może być Warhammer 2ed., Dungeon & Dragons, Wolsung...

Suplement - czyli dodatek do gry. Suplementy to dodatkowe książeczki, które przedstawiają nowe zasady lub pomysły, które wzbogacają podręcznik podstawowy.

Kampania - kampania to seria powiązanych ze sobą sesji. Czyli bohaterowie graczy na każdej sesji kontynuują główny wątek swojej przygody (np. przez dziesięć sesji prowadzonych przez kilka miesięcy bohaterowie próbują pokonać złego smoka, chcącego zniszczyć świat).

6. Dodatkowa lektura
Powyższy tekst przedstawia gry fabularne w mocno skoncentrowanej pigułce. Został również napisany z mojej, subiektywnej perspektywy. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat gier fabularnych, to...

Na stronie http://www.gryfabularne.pl/ możesz w przyjemny sposób przeczytać na temat tej formy rozgrywki i poznać więcej tytułów gier.

Jeśli nie lubisz czytać, Baniak Baniaka w humorystyczny sposób wyjaśnia na YouTube, co to są gry fabularne.

Autor Wiatyku również coś napisał na temat gier fabularnych.

7. Kilka porad na koniec
Na koniec jeszcze kilka porad i odpowiedzi na problemy, na które możesz natrafić w czasie swoich przygód z grami fabularnymi. Tutaj jednak chciałbym zaznaczyć, że poniższe teksty są z mojego punktu widzenia, możesz się z nimi nie zgodzić i je zignorować.

Problem: boję się swojej pierwszej sesji!
Pierwsza sesja RPG to dosyć dziwne przeżycie, mogą się zdarzyć dwie rzeczy: albo będziesz miał wrażenie, że była kiepska i coś nie wyszło, albo to będzie jeden z najbardziej niesamowitych wieczorów jakie przeżyłeś, ponieważ znalazłeś właśnie sobie ulubione hobby. Jeśli wydarzyło się to pierwsze - to nie martw się! O to chodzi, byś nauczył się dobrze prowadzić, więc błędy przy pierwszych próbach są czymś normalnym. Zakończ sesję niesamowitym zwrotem akcji, by napalić graczy, na pewno będą chcieli się umówić na kolejną. W tym czasie przemyśl, co mógłbyś poprawić w kolejnej przygodzie.

Problem: mam problem z jednym graczem...
Niestety, na świecie są różni ludzie z różnym charakterem. Na twoich sesjach możesz mieć niezwykle aktywnych znajomych, którzy wzbogacą twoje przygody samą swoją obecnością.
Możesz też mieć cichych uczestników - jeśli któryś z graczy jest zbyt pasywny, to postaraj się, by co kilka/kilkanaście minut światła reflektorów zwróciły się na jego postać, by miał okazję się wykazać, daj w tym czasie innym, bardziej gadatliwym graczom znać, by na chwilę siedzieli cicho i dali mu lub jej coś zrobić fajnego.
A co problematycznymi graczami? Tymi, którzy siedzą przy komórkach, gadają na inne tematy lub celowo przeszkadzają innym postaciom? Wtedy należy to po prostu, po ludzku obgadać - powiedz im, że wszyscy przyszli tutaj po to, by zagrać i naprawdę się starałeś, by przygotować tę sesję.
Osobiście też mam taką zasadę, że każdy kto przychodzi na sesję musi grać. O co dokładnie mi chodzi? Nie pozwalaj, by twój znajomy/a przyszedł na sesję z dziewczyną/chłopakiem. Naprawdę, pożałujesz...

Problem: przyłączyłem się do jakiejś grupy, ale grają kompletnie inaczej niż mówi to podręcznik
"Niestety" niektórzy Mistrzowie Gry wychowali się w ten sposób, że prowadzą niektóre systemy po swojemu. Zdarzyła mi się sytuacja w której przyłączyłem się do sesji Warhammera i okazało się, że korzystamy z kompletnie innych kości (sześciennych!) i MG nawet nie wiedział, co oznaczają umiejętności, które wypisałem sobie na karcie postaci.
Wielu prowadzących lubi prowadzić gry "po swojemu", dla swoich graczy i głośną głoszą, że tak się powinno prowadzić, ponieważ to do Mistrza Gry należy ostatnie słowo (co nie jest do końca prawdą, tak się prowadzi głównie staroszkolne gry lub... w Japonii!). Prawda jest jednak taka, że te podręczniki które kupujesz po coś jednak są, tłumaczą one nie tylko jak grać, ale również dlaczego się tak gra. Mechanika gry oraz przebieg rozgrywki są dostosowane do klimatu gry, to nie są tylko suche cyferki.
Pojawia się jeszcze jeden problem - prowadząc "po swojemu"... odcinasz od siebie potencjalnych graczy. Pamiętaj, jeśli spotkasz kogoś na konwencie lub w swoim mieście, kto chciałby zagrać w D&D, to chce zagrać w D&D. Jeśli przyjdzie do ciebie do domu i ty mu nagle powiesz, że wolisz prowadzić bez kości i klas postaci, to może być bardzo zawiedziony i będziesz mu marnował tylko czas.
Oczywiście nie myl "prowadzenia po swojemu" z własnymi modyfikacjami. Jeśli na twoich sesjach Warhammera broń palna zadaje o wiele większe obrażenia, ponieważ chcesz bardziej krwawe i niebezpieczne przygody - to super! Wcześniej tylko poinformuj o tym graczy, by wiedzieli z czym mają do czynienia.

Problem: wstydzę się iść na konwenty, nie wiem jak zagadać do ludzi
Chłopie/babo, tam są same nerdy i geeki, nie ma się czego wstydzić! Na konwentach można znaleźć najmilszych i najbardziej pokręconych ludzi, śmiało wejdź na salę, gdzie odbywa się interesująca prelekcja lub walnij swoje imię na jakąś listę, gdzie robią nabór na sesję.
Niektórych mogą zniechęcić trolle oraz hejterzy, których w fandomie RPG jest od groma (pamiętaj - żaden fandom nie jest od nich wolny), ale nie martw się nimi - ci ludzie nigdy nie pojawiają się publicznie, gniją w swoich piwnicach. Na konwentach masz ludzi, którzy chcą się po prostu bawić.
Mała rada z mojej strony - warto wybrać się na pierwszy konwent z kimś, jakimś bliskim przyjacielem lub drugą połówką.

Podziękowania dla Skavena za redakcję tekstu.

15 komentarzy:

  1. Chciałbym zauważyć, że pomimo dużej popularności Warhammera, ten niestety nie jest tak łatwo dostępny jakby się mogło wydawać. Od ponad miesiąca szukam sposobności by nabyć podręcznik nowy bądź używany w przyzwoitej cenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, na Rebelu już jest niedostępny a na Allegro też sucho...

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. http://copcorp.pl/pl/c/Warhammer-RPG/19/2

    Warhammer ponownie wydany.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Link we wpisie prowadzi do sklepu Rebela i widzę, że aktualizowali stan podręcznika (jest na magazynie), więc nic nie trzeba poprawiać.

      Usuń
  4. Wymieniaj jednym tchem indyki i jakieś jednopodrecznikowe broszurki a nie wspomnij słowem o żadnym z systemów WoDa. Najs.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo nie gram w WoDa, część wpisów/tytułów tutaj została mi podesłana przez czytelników. Jeśli możesz, to podeślij trzeźwy opis tego systemu na mojego maila, razem z linkami gdzie można kupić podręcznik: szymon.piecha@gmail.com

      Usuń
    2. Hej - wszystkie gry zarówno ze starego jak i nowego Świata Mroku (obecnie Świat Mroku i Kroniki Mroku) są opisane na naszej stronie (najłatwiej wejść w dział zdjęć i lurkować zdjęcia z okładkami systemów) :

      https://www.facebook.com/warhammerjestdlafrajerow/

      Co do oferty to najlepiej tu : http://allegro.pl/wod-x2-wampir-requiem-nowy-swiat-mroku-nowe-i6014342447.html

      i http://allegro.pl/wod-x2-wilkolak-odrzuceni-nowy-swiat-mroku-i6014361748.html

      C'mon ... za ledwo ponad stówkę z dostawą masz 2 podręczniki w formiacie A4, twarda oprawa, szyte, kredowy papier i ponad 500 stron tekstu.

      Usuń
    3. No to się cieszę, dodam do wpisu :P Sam jednak (na razie) nie zagram, bo mam za dużo systemów do przerobienia...

      Usuń
  5. Ooo, od kiedy Diadem jest darmową grą? Kiedyś strasznie się napaliłem i musiałem odpuścić. Dzięki za info, zapisuję sobie stronę żeby przeanalizować temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest chyba od początku/połowy 2016, ktoś na szczęście mnie poinformował bo przegapiłem. Poprawiłem też link we wpisie, bo był przestarzały, teraz prowadzi do na blog Diademu gdzie można pobrać paczkę.

      Usuń
  6. Aktualizacja 23.08.2016 - Autorzy gry Armie Apokalipsy postanowili zakończyć dalsze prace nad systemem. Mówiąc krótko - nie wyjdą już żadne suplementy. W ramach podziękowań jednak, postanowili udostępnić podręczniki absolutnie za darmo w formie PDF. Grę można pobrać z oficjalnej strony.

    System przeniosłem do Darmowych Tytułów.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jesteś starym OSRowcem a żadnej wzmianki o OSR pod D&D, i że jak ktoś zna ang to ma przynajmniej trzy darmowe a bardzo solidne retroklony do grania :-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Damn! Dzięki za przypomnienie - dodaję. I nie jestem stary. Jestem "młodocianym grognardem" :-)

      Usuń
    2. Dzięki! :-) To jeszcze dodam, że do 5e jest darmoy Basic, z którym naprawdę sporo zdziałać można, tylko po ang niestety http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules

      Usuń