3/01/2015

Graj wiarą

Krzew gorejący. XIX w.
Interesuję się wiarą oraz duchowością człowieka, jednym z moich małych marzeń jest posiadanie kolekcji starych wydań świętych ksiąg, od "zwyczajnej" katolickiej biblii aż po zapiski nauk Buddy Siakjamuni. Jak łatwo możecie się domyśleć, moją ulubioną klasą w D&D jest kapłan.

Uwielbiam wprowadzać do gry wątki religijne i ciężkie, duchowe decyzje. Jedną z moich ulubionych sesji była rozgrywka Kroniki (tak, tej Kroniki), na której mój kapłan spotkał się z dwoma bóstwami - pierwsze wyznawał, drugie było mu obce, lecz mogło mu pomóc w uratowaniu niewinnych ludzi. Miałem ciężki dylemat i gracze nawet się zgodzili zrobić 10 minut przerwy w czasie sesji, by podjąć decyzję - pozostać wierny swojemu bogu i prawdopodobnie zostawić ludzi na śmierć, czy może oddać duszę nieznanemu panu, który uratuje cierpiących? Zdecydowałem się na to drugie i do dzisiaj nie wiem, czy była to dobra decyzja. Jasne, chciałem pomóc innym, lecz samemu upadłem i stałem się heretykiem, który nie trzyma się własnych doktryn.

Często zauważam, że u wielu prowadzących na sesjach bogowie oraz religia nie odgrywają większej roli. W sumie spotykam się często z dwoma problemami (można powiedzieć - grzechami):

1. Standard: na świecie jakaś religia bądź też religie, lecz gracze nigdy nie spotykają "normalnych" wyznawców, jedynie "kapłanów-healerów".

2. Ateizm rządzi!: religia zawsze jest przedstawiana negatywnie i zawsze jest szkodliwa. Problem ten pojawia się u MG-internetowych ateistów. Nikt nie gra kapłanem, bo nie może. Chyba, że chce grać ateistycznym kapłanem (autentyk z którym się spotkałem).

Jeśli chcesz wprowadzić wątki religijne do swojej sesji, zadaj sobie kilka pytań na temat religii występującej w twoim świecie:

1. Kim jest bóstwo?: podaj dwie lub trzy domeny, którymi zajmuje się bóg tej religii. Ogień? Deszcz? Plony? Miłość? Ściśle określony domeny ułatwią ci zaplanowanie wątków (jeśli masz boga, którego domeną jest morze, to najlepiej wprowadzić jakąś morską przygodę, prawda?)

2. Dlaczego ma wyznawców?: nikt nie wyznaje boga bez powodu. Dlaczego mieszkańcy oddają cześć temu bogu? Zapewnia im dobrobyt? Chroni ich? Ingeruje w ich życie? A może po prostu się go boją? Jeśli zły bóg ma wyznawców, oznacza to, że obiecuje im coś NAPRAWDĘ niezwykłego, więc wykorzystaj to na graczach i spróbuj ich skusić na zejście na złą stronę mocy. Jeszcze lepiej - czasem źli bogowie również udają dobrych bogów. Najlepiej - źli bogowie mówią, że ci "dobrzy bogowie" są tak naprawdę tymi złymi.

3. Czy istnieje podobny bóg?: czy istnieje na świecie wiara, która ma podobne dogmaty co wybrana przez ciebie religia... ale jednak trochę inne? Jeśli tak, to warto wprowadzić również wyznawców tej religii, by gracze mieli problem zdecydować, kto ma rację. Jeszcze lepiej - obie strony wyznają tego samego boga, lecz inaczej interpretują jego słowa.

4. Czy bóg ten ma wrogów?: raczej nie ma religii, której poglądy by nie budziły sprzeciwu innych wyznawców. Czy bóg wybranej przez ciebie religii ma jakichś wrogów w panteonie? Czy jego nakazy sprzeciwiają się temu, co głoszą inni? Jeśli tak, to warto wprowadzić do przygody tych przeciwników.

5. Czym zajmują się kapłani?: i tylko mi nie mów, że leczą... chyba, że naprawdę jest to bóg którego domeną jest życie. Wbrew pozorom kapłani i zakonnicy to dosyć barwne postacie. Niektórzy z nich wędrują po świecie szerząc słowo swojego boga i być może widzieli więcej od bohaterów, inni są tak potężni, że sami posiadają grupkę wiernych. Niektórzy działają również w ukryciu i prowadzą swoją misję dla dobra (lub ew. zła) ludzkości. Zadaniem kapłanów boga ognia może być ochrona świętego ognia, który płonie od tysięcy lat a kapłani boga morza święcą statki i odwiedzają rybaków.

6. Czy bóg ma jakiś sekrety?: każdy bóg ma jakąś tajemnicę a każde pismo święte rodzi pytania. Na pewno jest coś, co wybrany przez ciebie bóg nie chce powiedzieć wyznawcom lub sami wyznawcy mają wątpliwości co do niektórych pasaży w świętej księdze. Tylko nie wprowadzaj proszę wątków typu "aha! Bóg jest tak naprawdę zły, kłamał a cała religia to chłam!", naprawdę stać cię na więcej. Być może patron nie chce przekazać swoim wyznawcom niektórych prawd, ponieważ wie, że będzie to dla nich szkodliwe, to pozwoli wprowadzić dylemat - lepiej wiedzieć i cierpieć, czy może lepiej nie wiedzieć i żyć szczęśliwie. Pamiętaj, bogowie nie są głupcami, NA PEWNO wiedzą więcej od bohaterów graczy. Gdyby tak nie było, to nie byliby bogami.

Powyższe punkty możesz wykorzystać w czasie tworzenia własnych religii w autorskich światach czy na sesjach D&D.

A skoro o D&D mowa, to przyjrzyj się dokładnie graczom, którzy decydują się grać kapłanami lub paladynami. Spytaj ich kogo wyznają i dlaczego. Daj im do wiadomości, że muszą postępować według określonego kodeksu lub przykazań, lecz nie używaj tych zakazów celowo, by spowodować u bohatera upadek (w przypadku paladyna) czy herezję (w przypadku kapłana). Jeśli ktoś gra paladynem ze ślubami czystości, to nie odstawiaj obory w stylu "niechcący upiłeś się w karczmie i przespałeś się z grupą prostytutek, tracisz wszystkie moce", daj bohaterom widoczną szansę wykazać się i dowieść, że zależy im na utrzymaniu dobrych stosunków ze swoim bogiem. Ale przede wszystkim - daj bohaterowi znać, że ma w swoich rękach potęgę samych bogów, dopóki jest właśnie po stronie tych bogów.

Na kolejnych sesjach spytaj gracza w jakim zakonie bądź świątyni odbył swoje szkolenia, czy ma przy sobie jakiś poświęcony przedmiot i czy ma jakichś znajomych kapłanów bądź też zakonników.

Jeśli jesteś tym kapłanem lub paladynem to pamiętaj, że wyróżniasz się od swoich towarzyszy. Oni walczą dla sławy i pieniędzy, ty walczysz dla swoich przekonań. Oni się boją śmierci, ciebie śmierć jedynie czyni silniejszym, ponieważ posyła cię do twojego boga.

To wszystko, chciałem się tylko podzielić moimi przemyśleniami na temat religii w RPG. Mam nadzieję, że komuś powyższy tekst się przyda do planowania kolejnej sesji.

A skoro o religii w RPG mowa, to na DriveThruRPG nadal można kupić mój mały suplement :-)

1 komentarz: