1/09/2016

Karty Bohaterów Niezależnych do Dungeon World

Karty BNów to miłe urozmaicenie, które wprowadziłem do swoich sesji Dungeon World. Dzięki nim, bohaterowie niezależni stają się bardziej przydatni oraz atrakcyjni dla graczy. By skorzystać z kart potrzebujesz:

a) Drukarki
b) Minimalnej wiedzy na temat programu graficznego GIMP lub Photoshop
c) Musisz pobrać i zainstalować ten font (oczywiście możesz używać dowolnego innego, lecz nie będzie to zbyt dobrze wyglądać)

Instrukcja:

1) Pobierz karty BNów
2) Otwórz plik xcf
3) Edytuj go według własnego uznania, wstaw portrety postaci pod warstwę "Ilustracje", możesz edytować imię postaci, nazwę ruchu oraz jego opis
4) Zapisz całą stronę jako plik jpg lub png, wydrukuj i potnij
5) Gotowe, masz czterech bohaterów niezależnych do rozdania graczom na sesji

Tak wyglądają gotowe karty BNów
Jak działają karty BNów:

Zasady karty BNów są dosyć proste, na początek: zignoruj wszystkie zasady dotyczące bohaterów niezależnych, które znajdują się w głównym podręczniku do DW lub dodatkach.

Każdy BN mechanicznie składa się z trzech rzeczy:

1) Posiada lojalność (0-6). Większość BNów zaczyna z lojalnością na 2, gdy przyłączają się do bohaterów.
2) Posiada jakieś pragnienie, czyli musisz wpisać do czego BN dąży lub czego chce. Czasem pragnienie nie jest znane i MG może wpisać po prostu "?" - niech bohaterowie porozmawiają z postacią i sami się czegoś o niej do wiedzą! Jeśli pragnienie zostanie spełnione, MG może zmienić je na inne.
3) Posiada ruch, zazwyczaj dosyć silny. Gracze mogą w dowolnym momencie użyć ruchu postaci. Jeśli to zrobią - traci ona jeden punkt lojalności.

Kiedy postać zdobywa punkt lojalności:

BN zdobywa punkt lojalności, jeśli gracze zaspokoją jego pragnienie lub rozwiążą z nim więź.

Kiedy postać traci punkt lojalności:

Postać traci jeden punkt lojalności, jeśli gracze użyją ruchu tej postaci, lub postać jest zagrożona i gracze to zignorowali.

Co się dzieje, gdy postać ma 0 punktów lojalności:

Gdy punkty lojalności wskoczą na 0, postać umiera lub opuszcza bohaterów. MG powinien dostosować efekt do sytuacji i opisać co się dzieje.

Jak karty sprawdziły się na mojej sesji:

Karty sprawowały się naprawdę świetnie. Zachęciły graczy do interakcji z postaciami, odgrywania scen i dbania o nich. Gracze widzieli, jakie korzyści płyną z utrzymywania kontaktów i przyjaźni. Każdy z graczy trzymał swojego ulubionego BNa przy swojej karcie postaci i w razie potrzeby korzystał z jego pomocy, lub w czasie odpoczynku rozmawiał z nim, by zaspokoić jego pragnienia lub dowiedzieć się więcej o nim.

Karta w użyciu

Kilka rad:

1) Nie bój się dawać bohaterom niezależnym potężnych ruchów. Pamiętaj, wykorzystanie ich jest dosyć kosztowne (lojalność) i powinny one zachęcać gracza, do "korzystania" z tego BNa.
2) Nie edytuj pragnienia oraz lojalności w programie graficznym, pozostaw te pola puste, będziesz je wypełniać ołówkiem. Będą się ciągle zmieniać.
3) W czasie walki, BNi poruszają się w tle - blokują ciosy wrogów, unikają, uderzają. Lecz dopiero po aktywacji ruchu, światła reflektorów koncentrują się na nich. Opisuj ich działania filmowo, to gracze odgrywają głównych bohaterów, lecz bohaterowie niezależni od czasu do czasu pojawiają się na planie, by uratować im tyłki.

(W pliku znajduje się również pusty szablon, jeśli nie znasz się na programach graficznych i chcesz go wypełnić ręcznie)

4 komentarze:

  1. Oj tak, pomysł fajny. Teraz łatwiej zapamiętywać wszystkie imiona bohaterów i w jakich sytuacjach się pojawiali itp. :)

    OdpowiedzUsuń