8/10/2016

Old World



Old World jest grą fabularną inspirowaną serią gier Warhammer Fantasy Roleplay. System działa na mechanice Powered by the Apocalypse, który został dostosowany do klimatów świata Warhammera oraz wcześniej wspomnianych gier. Gra ta ma być poniekąd połączeniem wszystkich trzech edycji WFRP na kompletnie nowej mechanice, jednak bez wykorzystywania tekstów oryginału. Mówiąc prościej: wszystko w Old World jest przepisywane na nowo, przez fanów!

Old World jest grą w pełni darmową oraz fanowską zgodną z Intellectual Property Policy firmy Games Workshop. Pełna licencja oraz orzeczenie zostało zawarte w podręczniku.

Od wersji 0.0.3 podręcznik jest udostępniany publicznie poza zamkniętą grupą. Nad podręcznikiem może pracować każdy, wystarczy dołączyć do zamkniętej grupy na Facebooku lub na oficjalny czat. Starsze wersje podręcznika są dostępne na grupie.

Post ten będzie aktualizowany, gdy tylko pojawi się nowa wersja, podana zostanie również lista zmian oraz nowości.

Czat na Discord: https://discord.gg/yY4DVrc



Old World 0.0.5

Mniejsza aktualizacja.

Nowości/poważne zmiany:
✴Wszyscy bohaterowie mają dodatkowo na początku:
- Sztylet (lekkie obrażenia, precyzyjny, ciężar 1, bliski)
- Rację żywnościową (4 użycia, prowiant)
- 25 złota


Poprawki/balans:
✴ Odpadła profesja licza oraz katalizatora, zamiast tego czarnoksiężnicy oraz nekromanci mogą się uczyć potężnych zaklęć. Jaki jest jednak problem? Odblokowanie tych ruchów jest bardzo kosztowne i ryzykowne...
✴ Kilka poprawionych baboli w tekście

✴ Ogrzy kanibal stał się ludożercą (poprawna nazwa)

Old World 0.0.4

Kolejna spasiona aktualizacja, głównie przez profesje zaawansowane. Niektóre z nich mają naprawdę szalone ruchy, warto poczytać. No i pojawiło się kilka absolutnych nowości, jak "długobrodzi" z Fantasy Battle, Nippońska gejsza czy... Licz.

Postanowiłem teraz trochę zwolnić, wziąć to na luzie i kolejne nowe podręczniki będą trochę mniejsze.

Rozdział z chorobami (umysłowymi i cielesnymi) na razie jest pusty, poleca skorzystać z oficjalnych podręczników do WFRP by wylosować choroby.

W kolejnej aktualizacji dojdą nowe ruchy, potwory i być może zostaną wytłumaczone zasady pisania karty wątków ("Fronty" z Dungeon World, ale w trochę uproszczonej formie zaprezentowanej przez fanów).

Nowości/poważne zmiany:
✴ Nowe potwory w bestiariuszu (nareszcie)
✴ Nowe zaklęcia (szczególnie: lodu oraz runy)
✴ Każda profesja zaawansowana uzyskała po nowym ruchu, więc poniekąd wszystko i wszyscy są teraz grywalni, niektóre profesje odpadły (vitki, zaklinacz koni, zakonnik) ponieważ były zbyt specyficzne i za mało się różniły od podobnych profesji, być może powrócą w przyszłości, na pewno dojdą kolejne
✴ Mistrzowski oręż oraz pancerz jest teraz zdecydowanie lepszy od normalnego (broń otrzymuje cechę "mistrzowska", pancerz jest wytrzymalszy).

Poprawki/balans:
✴ Poprawiono pierwszy tekst, który tłumaczy jak wylicza się Żywotność (strona 12).
✴ Niektóre krainy mają inne profesje początkowe do wyboru z tabeli
✴ Atrybut "Wytrwałość" poprawiono wszędzie na "Wytrzymałość"
✴ Uściślono, że czarownik musi wybrać sobie dziedzinę chaosu (boga) albo nekromancję.
✴ Ruch czeladnika run zmieniono na "wykucie runy" i zmieniono trochę opis, by ruchy jego kolejnych profesji (kowal oraz arcymistrz) były bardziej sensownie opisane
✴ Poprawiono ruch "medycyna ciała" (m.in u cyrulika)
✴ Ogrzego kanibala przetłumaczono poprawnie na "Ludożercę"
✴ W niektórych miejscach pisało "czary zwyczajne", chodziło oczywiście o "powszechne"

Old World 0.0.3

Nowości/poważne zmiany:
✴ Zastępcza okładka
✴ Nowe profesje początkowe: żebrak oraz ogrzy kanibal!
✴ Profesje podstawowe mają już podane, na które zaawansowane mogą awansować
✴ Zarys profesji zaawansowanych
✴ Mutacje! Zmiany! Przekleństwa Tzeentcha! (w tym trochę bardziej niecenzuralne mutacje Slaanesha)
✴ Masa nowych zaklęć
✴ Masa nowych rzeczy w "Wyposażeniu", od zwyczajnego ekwipunku aż po kupowanie ziem, ceny przedmiotów jak i zarobki mieszkańców świata są też bardziej wyważone w porównaniu do oryginalu (czytaj: wieśniak jest w stanie przeżyć), jeśli jednak ktoś zauważy jakieś absurdy, to proszę pisać
✴ Poważna zmiana w balansie: atrybuty teraz rozwijają się o +3, zamiast +2 (jest to też trochę bardziej eleganckie, bo to połowa szóstki, a gra głównie korzysta z k6)

Poprawki/balans:
✴ Profesje powiązane z magią miały ruchy, które pozwalały im się uczyć zaklęć w zamian za PD. Koszty PD zostały obniżone aż o połowę, były stanowczo za wysokie. Gracz męczyłby się jako uczeń czarodzieja przez wiele sesji
✴ Poprawiony błąd: niektóre ruchy dawały "+x do pertraktacji", nie ma takiego ruchu w grze, poprawiono na "+x, jeśli składasz komuś propozycję".
✴ Niektóre przedmioty w Old World są bardzo drogie, dlatego by zaoszczędzić miejsca w tabelkach, tysiące sztuk złota skracane są do "t" (czyli 4000 = 4t)
✴ Uproszczono zapis obrażeń oręża. Nie ma już cechy "+x Obrażeń" z Dungeon World, ponieważ w Old World to broń zadaje obrażenia, a nie bohaterowie. Zamiast tego obrażenia broni są skrócone do np. "ciężkie+2" (czyli k12+2)
✴ W ruchu "Odpoczynek" uwzględniono, że można użyć ziół i bandaży, by wyleczyć dodatkowe punkty Żywotności, normalny odpoczynek (bez medycznej pomocy) odnawia tylko 1 punkt Żywotności
✴ Zmienione zasady Łaski Shallyi w czasie tworzenia postaci - w duchu oryginału
✴ Mieszkańcy Tilei mogą wybrać profesję wędrownego kramarza na stacie, a mieszkańcy Sartosy przemytnika.
✴ Przy krótkich zasadach walki z wieloma przeciwnikami uwzględniono, że można zabić kilku przeciwników jednocześnie jedną serią ataków - popularna zasada stosowana wśród prowadzących Dungeon World
✴ Zmieniono działanie ruchu "Kawalerzysta" na "Jeśli szarżujesz na wierzchowcu w kierunku przeciwnika, dodaj +2 naprzód do zadawanych obrażeń."

Old World 0.0.2

✴ Dodano ruch "śmierć" - bohaterowie mogą wreszcie umrzeć.
✴ Nowy punkt tworznia postaci - "Dążenia". Bohaterowie Dungeon World mieli charaktery oraz więzi, myślałem czym to zastąpić, by oddać klimat Warhammera
✴ Usunięto profesje przewoźnika oraz skarbnika, flisak oraz mytnik mają niemal identyczne funkcje
✴ Drobne poprawki w składzie (bardziej czytelne ruchy)
✴ Dodano "profesje wyjściowe" oraz "wymagania" do każdej profesji
✴ Uzupełniono niektóre brakujące opisy profesji, dodano każdej odpowiedni ekwipunek
✴ Poprawki jeśli chodzi o balans (zmienione wartości atrybutów ras)
✴ Wytłumaczono wiele kwestii w rozdziale "Pierwsza sesja"
✴ By raz na zawsze zakończyć spory - długi tekst na temat licencji i praw
✴ Wprowadzono zarys rozdziału o magii z kilkoma zaklęciami
✴ Wprowadzono zarys bestiariusza

1 komentarz:

  1. Tak sobie przeglądałem ten podręcznik i zastanowiło mnie kilka kwestii:
    1. Dlaczego jest "książę/księżniczka złodziei" a nie ma "Lodowa dziwica/prawiczek"?
    2. Dlaczego nie ma najlepszej w grze profesji Zbieracz Łajna (Dung Collector, z Kuźni Nuln, jeśli pamieć mnie nie myli)?
    3. Dlaczego w podręczniku nie ma Hashuta?

    OdpowiedzUsuń